Jíst pozdě v noci může způsobit zmatek na vašem zdraví; pochopit

Pokud vám stres způsobuje zažívací potíže, jíst pozdě večer vám nic neprospěje. V novém počátečním výzkumu tisíce účastníků, kteří konzumovali více než 25 % svých denních kalorií po 21:00 ve stresových situacích, měli až 2,5krát vyšší pravděpodobnost, že budou mít abnormální vyprazdňování, jako je zácpa nebo průjem.
Studie je souhrnem, který dosud nebyl recenzován ani publikován ve vědeckém časopise, ale byl představen v květnu na Týden nemocí trávicího traktuprestižní každoroční setkání odborníků z gastroenterologie, hepatologie a příbuzných oborů. Výzkum byl také pozorovací, protože všechna data byla shromážděna v jediném okamžiku; proto neprokazuje kauzální vztah mezi stresem, nočním jídlem a zdravím střev.
„Já sama pojídám pozdní večery, takže to bylo jen ze zvědavosti a nenašla jsem mnoho článků na toto téma,“ řekla hlavní autorka Dr. Harika Dadigiriová a vysvětlila, proč výzkum provedla. Většina studií o zdravotních účincích jídla pozdě v noci se zaměřuje na spánek, cukrovku, obezitu a kyselý reflux neboli GERD (gastroezofageální refluxní choroba).
Dadigiri a jeho spoluautoři analyzovali zdravotní údaje 11 149 účastníků shromážděných od roku 2005 do roku 2010 z amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Výzkumníci také zahrnovali více než 4 100 pacientů z období 2013 až 2017 v rámci American Gut Project, nyní nazývaného Microsetta Initiative.
Nejnovější údaje neobsahovaly všechny podrobnosti, které autoři chtěli, řekl Dadigiri, který je také rezidentním lékařem na New York Medical College, Saint Mary’s General Hospital a Saint Clare’s Denville Hospital, obě v New Jersey.
„Málo předchozích studií zkoumalo dopad načasování jídla nebo kombinace stresu s jídlem pozdě v noci na střevní funkce,“ uvedl v e-mailu Dr. Geoffrey Preidis, docent pediatrie v oddělení gastroenterologie, hepatologie a výživy na Baylor College of Medicine a Texas Children’s Hospital.
„To je důležité, protože stres a noční přejídání jdou často ruku v ruce,“ dodal Preidis, který se na výzkumu nepodílel.
Časy jídla a střeva
V novém výzkumu autoři definovali chronický fyziologický stres pomocí kompozitního skóre alostatické zátěže účastníků — které zahrnuje osm kardiovaskulárních, metabolických a zánětlivých biomarkerů, jako je krevní tlak, cholesterol a index tělesné hmotnosti.
Samotné jídlo pozdě v noci neovlivnilo zdraví ani funkci střev, což naznačuje, že kombinace se stresem může být „nebezpečí“, poznamenal Daigiri ve své prezentaci.
Výzkumná analýza účastníků American Gut Project odhalila, že jak pozdní noční stravování, tak vysoká hladina stresu byly spojeny s výrazně nižší diverzitou bakterií v jejich střevním mikrobiomu.
„A je soubor všech organismů – včetně bakterií, virů a hub – které žijí ve střevech,“ řekl Preidis. Vysoce rozmanité střevní mikrobiomy se „snáze zotavují z poruch, včetně nemocí, léků nebo jiných stresorů,“ dodal.
Podle Preidise také různé střevní mikroby přispívají k našemu zdraví několika způsoby, včetně optimalizace vstřebávání živin z potravy, regulace imunitního systému a komunikace s mozkem za účelem kontroly spánku a nálady.
Vzhledem k tomu, že studie je pozorovací, není jasné, zda zjištění o střevním mikrobiomu způsobila střevní problémy, nebo zda abnormální funkce střev změnila střevní mikrobiom, řekl Preidis.
Existuje také několik důležitých a potenciálně vlivných faktorů, o kterých autoři neměli data, uvedl v e-mailu Dr. William Chey, prezident American College of Gastroenterology. Mohou existovat rozdíly mezi potravinami konzumovanými lidmi, kteří jedli dříve, a potravinami konzumovanými lidmi večer.
Pokud se například večeře skládala z ultrazpracovaných potravin, bylo to spojeno s častými střevními problémy, jako je zácpa, řekl Chey, vedoucí oddělení gastroenterologie a hepatologie v Michigan Medicine. V průzkumu také chyběly podrobnosti o možných zdravotních potížích nebo užívání léků.
„Tato zjištění by měla být považována za hypotézu a měla by stimulovat další výzkum, abychom lépe pochopili, zda načasování jídla může být modifikovatelným rizikovým faktorem u pacientů se zácpou nebo průjmem,“ řekl Chey.
Pokud však budoucí výzkum najde kauzální vztah, existuje několik možných vysvětlení, řekl Preidis. „Tělo i střevní mikrobiom mají přirozené cirkadiánní rytmy, které mohou být narušeny změnami ve složení stravy nebo načasováním. Tato narušení mohou ovlivnit hormony, aktivaci imunity a motilitu žaludku a střev.“
Motilita se týká toho, jak se jídlo pohybuje trávicím traktem.
Studie z roku 2024 zjistila, že omezení jídla na dobu mezi 9:00 a 17:00 může snížit zánět střev, což může vést ke střevní dysbióze, nerovnováze střevní mikroflóry, řekl Dadigiri. Tuto nerovnováhu může způsobit i zvýšená hladina samotného stresového hormonu kortizolu.
Nejlepší postupy před spaním
I když samotné shrnutí nestačí k tomu, aby nabídlo konkrétní doporučení týkající se životního stylu, tito odborníci mají rady, které jsou dobré pro zdraví střev a další zdravotní problémy.
Obecně platí, že je nejlepší nejíst tři až čtyři hodiny před spaním, aby měl žaludek dostatek času na trávení, řekl doktor Kyle Staller, ředitel Laboratoře gastrointestinální motility v Massachusetts General Hospital a docent medicíny na Harvard Medical School.
V opačném případě musí tělo odvádět energii z jiných důležitých procesů, ke kterým dochází během odpočinku, do trávicího traktu, který by měl být neaktivní, řekl Staller, který se na výzkumu nepodílel. Omezení nočního stravování může také pomoci zabránit refluxu kyseliny.
Pokud musíte jíst v noci, snažte se vyhýbat jídlům s vysokým obsahem tuku a udržujte malé porce, řekli Staller a Preidis. Nízkotučné potraviny, jako je ovoce, komplexní sacharidy, zelenina a některé bílkoviny, mají tendenci se trávit rychleji.




